.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در نشست دولت و مجلس چه گذشت

نشست مشترک دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی شامگاه امروز (یکشنبه) در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.
در نشست دولت و مجلس چه گذشت

به گزارش شمال نیوز به نقل از خبر آنلاین ، بعد از3 ماه از نشست دولت و مجلس در بهارستان، امشب نمایندگان دو قوه، درساختمان شهید بهشتی ریاست جمهوری جمع شدند تا به گفته سبحانی نیا از اعضای هیأت رئیسه مجلس، در باره «برنامه پنجم توسعه و اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها» گفت وگو کنند.
رئیس‌جمور که طی سه ماه گذشته در 2 نشست میزبان برخی از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی و برخی از اصولگرایان در قابل نشست پاستور بوده در حالی یکشنبه شب میزبان 150 نفر از نمایندگان بودکه این روزها مجلس در بررسی برنامه پنجم توسعه، بخشی از موادی که درکمیسیون تلفیق تصویب شده بود را تغییر داده و نشست دیشب گامی برای لابی با نمایندگان برای همراهی بیشتر آنان با نظرات دولت در ادامه بررسی این برنامه بوده است. آن گونه که حسین سبحانی نیا از نمایندگان شرکت‌کننده در این نشست با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور درباره برنامه پنجم به خبرآنلاین گفت که «رئیس‌جمهور در سخنان خود ضمن قدردانی از روند تصویب برنامه پنجم ابراز امیدواری کرد دو تا سه مورد اختلاف دولت و مجلس در زمینه برنامه پنجم نیزرفع شود».

روزهای ابتدایی بررسی برنامه پنجم در بهارستان بود که تلاش‌های برخی نمایندگان برای بازگشت به لایحه دولت در مجلس چندان با همراهی همکاران آنان همراه نشد تا در نهایت از مجموع مواد بررسی‌شده، 14 ماده حذف، 9 ماده تغییر، 6 ماده به کمیسیون تلفیق بازگردانده و یک ماده نیز مراعا ‏بماند تا بدین ترتیب، تغییرات در برنامه پنجم اگر چه زیاد نباشد ولی در برخی موارد تکالیف دولت افزایش یابد.

نشست قبلی دولت و مجلس در فضایی برگزار شدکه توصیه‌های مقام معظم رهبری درباره تعامل دو قوه با برگزاری این نشست جنبه عملیاتی یافت.

نگاهی به سخنان رؤسای قوا نیز در نشست مشترک قبلی نشان می‌دهد علی رغم آنکه دو طرف این نشست‌ها را مفید ارزیابی کردند، اما در عین حال هر دو براصول خود تأکید کردند.

آن گونه که رئیس‌جمهوردر آن نشست از مجلس خواست به کار کارشناسی دولت اعتماد کند و رئیس مجلس هم از لزوم قانون‌گرایی سخن گفت.

پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک بین دولت و مجلس برای حل مسائل فی ما بین از جمله پیشنهاداتی بود که در نشست قبلی، رئیس‌جمهور آن را در جمع نمایندگان مطرح کرد.

موضوعی که قبل از آن مصباحی مقدم در سخنان خود به نمایندگی از مجلسیان آن را پیشنهاد کرد اما در نهایت به فراموشی سپرده شد.

محمد ابراهیم نکونام و غلامعلی حداد عادل رؤسای دو کمیسیون اصل نود و فرهنگی دیگر سخنرانان آن نشست بودند که اولی به موضوع لزوم قانون گرایی پرداخت و دومی بعد از مدتها سکوت در آن جلسه غیر علنی از وضعیت حجاب در فضای عمومی جامعه انتقاد کرد و گفت: اگر این قانون که پنج سال پیش از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده بود به درستی اجرا می‌شد امروز شاهد این مسائل نبودیم.

سخنانی که رسانه آن را نمادی از اعتراض حداد به سیاست‌های فرهنگی دولت تعبیر کردند.

اگر چه رؤسای قوا این نشست‌ها را «مفید» می‌خوانند، اما برخی نمایندگان هم ‌آن را بی‌ثمر و نمایشی خواندند. آنچنان که حمید رضا کاتوزیان بعد از نشست مرداد ماه دولت و مجلس در اظهار نظری گفت که دولت در این نشست‌ها تنها به نظرات خود توجه دارد و جمشید انصاری نماینده فراکسیون اقلیت هم گفت که دولت هربار از نشست‏های مشترک با مجلس، بهره خود را می‌برد و مجلس کمتر به مطالباتش نزدیک می‌شود.

اگر نشست قبلی دولت و مجلس گامی برای رفع سوء تفاهم‌های احتمالی بود نشست دیشب دو قوه در فضای آرام‌تری برگزار شد.


جدول نشست دولت و مجلس



نزدیک شدن دولت به موعد زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، یکی از مواردی بودکه در این نشست رئیس مجلس بر ضروت هماهنگی در اجرای آن تأکید کرد.

برخلاف نشست‌های قبلی دولت و مجلس ظاهراً در این نشست تنها رؤسای قوا دیدگاه‌های خود را در جمع نمایندگان و دولتمردان مطرح کردند.

سخنران ابتدایی این نشست رئیس مجلس بوده است که به گفته سبحانی نیا بحث‌های در خصوص برنامه پنجم و ضرورت همکاری همگان درباره قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را درسخنان خود مطرح کرد.

رئیس‌جمهور هم درسخنان خود علاوه بر برنامه پنجم به موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخت و هدف از اجرای آن را مدیریت مصرف در کشور دانست که نیازمند همراهی همه است.

سبحانی نیا درباره اینکه آیا رئیس‌جمهور تاریخی را در زمینه اجرایی کردن هدفمند کردن یارانه‌ها اعلام کردند یا خیر هم گفت: رئیس‌جمهور در این زمینه تنها به این موضوع اشاره کردند که به زمان اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها نزدیک می‌شویم.

محسن کوهکن‌سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم در گفت‌وگو با خانه ملت به صحبت‌های رئیس مجلس اشاره کرد و گفت: علی لاریجانی گزارش کوتاهی از عملکرد مجلس و روند بررسی برنامه پنجم توسعه در صحن علنی ارائه کرد و در نهایت بر دغدغه‌های نمایندگان در رابطه با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تأکید کرد.»

وی افزود: احمدی‌نژاد نیز به طور مفصل در خصوص نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌های صحبت کرد.

کوهکن تأکید کرد: رئیس‌جمهور با توضیحات کاملی که از اجرای این قانون ارائه کرد مجلس را در جریان روند اجرای هدفمندی یارانه‌ها قرار داد.

نماینده مردم لنجان با بیان اینکه دولت به طور دقیق برنامه آتی هدفمندی یارانه‌ها را ارائه کرد، اظهار داشت: دولت با ارائه پیش‌بینی‌های منطقی و آثار مثبت قانون هدفمندی یارانه‌های نگرانی‌های نمایندگان را برطرف کرد.

کوهکن افزود: با توجه به اینکه در جلسه‌های دیگر دولت و مجلس نیز حضور داشتم و با این دوستان در ارتباط بودم، معتقدم جلسه دیشب یکی از شیرین‌ترین و با صفاترین جلسات دو قوه بود.

کاظم فرهمند نماینده یزد و عضو کمیسیون کشاورزی هم درباره اهم اظهارات رئیس‌جمهور در این نشست گفت: آقای احمدی‌نژاد در سخنان خود به موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخت و گفت: اهداف مهمی ازاجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها وجود دارد که یکی از آنها مدیریت مصرف است.

رئیس‌جمهور با اشاره به چهار برابر بودن میزان مصرف در کشور اظهار داشته:ما باید به سمتی پیش برویم که مصرف کاهش پیدا کند که یکی از اهداف این طرح نیز اصلاح همین موضوع است.

ارتقای بهره وری در زمینه تولید و مصرف و تأمین عدالت دیگر اهدافی بود که رئیس‌جمهور در سخنان خود به آن اشاره کرده و گفت: 50 سال است که یارانه‌ها پرداخت می‌شود اما نحوه پرداخت آن به گونه‌ای است که الان 70 درصد این یارانه‌ها به 30 درصد اقشار کشور پرداخت می‌شود که این نمی‌تواند عدالت را در کشور در پی داشته باشد.

به گفته فرهمند، رئیس جمهور از نمایندگان مجلس خواسته است که در جهت آگاهی مردم و افرادی که ممکن است مخل اجرای کار باشند همکاری بکنند.

حسن نوروزی دیگر نماینده مجلس هم درباره مباحث مطرح شده در این نشست گفت: رئیس‌جمهور در این نشست ضمن تشکر از زحمات دولت و مجلس گفت ما باید برای اجرای طرح‌های بزرگترآماده شویم و اصلاح نظام بانکی گام دوم در این زمینه است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.093 seconds.